Jump to content

Boyama ve Kurtarma Kabinleri; Görevi ve Çalışması


Güven Ş.
 Share

Önerilen İletiler

BOYAMA VE KURUTMA KABİNLERİ

Boyama işlerinde daha iyi bir boyama kalitesi elde etmek zararlı kimyasalları atmosfere salmamak ve yangın/patlama gibi olumsuzlukların önüne geçmek için kapalı ve güvenli ortamlara ihtiyaç duyulmuştur. Boyama işlemlerinin yapıldığı ve ihtiyaca göre dizayn edilen kapalı mekânlara boyama ve kurutma kabinleri denir. Bu kabinlerde sprey boyama işlemleri ile fırınlama ve soğutma işlemleri gerçekleştirilir.

Görevi

Boyama ve kurutma kabinlerinin görevlerini şöyle sıralayabiliriz:

Boyanacak araç, parça vb. malzemenin temiz bir ortamda, uygun ısıda boyama ve kurutma işlemini gerçekleştirmek.

Kullanıcı personelin sağlığına zarar vermeyecek şekilde içeride oluşabilecek sağlığa zararlı kimyasalları tahliye ederken atmosfere karışmasını da önlemek.

Tehlikeli sprey fazlası ve uçucuların filtrelenerek herhangi bir yangın ve patlamaya sebep olmasını engeller.

Çalışması

Boya ve kurutma kabinlerinde iki temel çalışma devresi vardır. Bunlar:

1.Faz: Sprey boyama ve flash-off

2.Faz: Fırınlama ve soğutma

Sprey boyama devresi

Sprey boyama devresi boya malzemesinin araç üzerine sıkıldığı zaman sürecidir. Kabin çalıştırıldığında boyama pozisyonu ile çalışmaya başlar. Bu durumda ısı ünitesinde pnömatik damper kapalıdır. Isı ünitesi sirkü ettirdiği havanın %100’ünü dışarıdan almaktadır. Ön filtreden geçen hava 20 derece sabit ısı altında plenuma(havanın homojen yönlendirilmesi sağlayan kısım) gönderilir. Basınçlı hava plenum aracılığı ile tavan filtrelerinden geçerek homojen bir akış ile kabin içine girer. Hava hızı yaklaşık 0,25 m/s dir. Kirlenen hava dışarı atılır. Boya partikülleri ile kirlenen hava önce zemin filtresi (paint stop) ve ardından egzoz ünitesi içinde bulunan egzoz filtresi yardımı ile temizlenerek dışarı atılır.

Sprey boyama devresinde damper (1) emme fanının (2) sadece dışarıdan taze hava çekmesini (3) temin etmek için kendisini otomatik olarak konumlandırır. Tüm hava ön filtrelerden (4) daha sonra brülörden veya ısı eşanjörün etrafından geçer (5).Dış hava kontrol paneli üzerinde ayarlanmış sıcaklığa ısıtılır ve kabinin plenumu içine girer(6).Burada, hava tavan filtrelerinden geçer(7), kabine girer(8) ve kabin bölmesine eşit olarak dağıtılır. Hava daha sonra zemin altından(9) sprey fazlasının çoğunun uzaklaştırıldığı boya tutucu filtrelerden(10) çıkarılır. Daha sonra kanal çıkışı vasıtasıyla dışarıya ihraç edildiği (12) mekanik ünitenin egzoz tarafına girer (11).

  • Flash-of devresi

Flash-of fazı iki boyama uygulaması arasındaki veya son uygulama ile fırın devresi arasındaki zaman sürecidir.

Bu zaman boyanın dışarıya atılmasını ve solventlerin tahliye edilmesini temin etmek için gereklidir. Bu işlem boyama sonrası kabin içerisinde oluşan solventin dışarı atılmasını sağlayan ve yaklaşık 5-15 dakika kadar süren bir aşamadır. Bu süre zarfında dışarıdan alınan temiz hava sirküle ettirilerek içerdeki havanın tamamen temizlenmesi sağlanır. Bu süre bitiminde ısı ünitesinde pnömatik damper açılır ve kabin otomatik olarak kurutma pozisyonuna geçer. Bu sebeple, sprey boyama ve flash-off devreleri sırasında, kabin daima, % 100 temiz hava ile sprey boyama modunda çalışıyor olacaktır. Kabinin çalışması kapatılmamalıdır. Çünkü bu devrede kabin içersinde alev alabilirlik ve/veya patlama seviyelerine ulaşabilecek olan, herhangi bir solvent birikme olasılığı vardır.

  • Fırınlama devresi

Fırın devresi araca uygulanan boyanın pişirilmesi için gereken zaman sürecidir. Kurutma devresi de denebilir. Bu faz sırasında, kontrol ünitesi operatörün seçtiği sıcaklığı (60 0C kadar) korur ve uygun sonuçlar için mükemmel süzme sağlar. Bu aşamada kabinin içinden geçen havanın % 80'i 60 0C sıcaklıkta plenum aracılığı ile kabine iletilir. Kurutma zamanında oluşan solvent kabin içerisindeki havanın % 20'si dışarı atıldığından solvent de bu hava ile dışarı atılmaktadır. Oto tamir boyalarında 60 oC sıcaklık altında kurutma yapılması tavsiye edilmektedir. Eğer istenirse kabin sıcaklığı kumanda panosu yardımı ile değiştirilebilir.

Damper (1) havanın bir kısmını (%10–15) dışarıdan çekmek için (3) ve emme fanının da etrafından (2) dolaştırabilmek için kendini otomatik olarak konumlandırır ve kalanı (%85–90) yeniden dolaştırır. Tüm hava daha sonra ön filtreden (4) ve brülör veya ısı eşanjörü etrafından geçer(5). Kontrol paneli üzerinde önceden ayarlanmış ısıya ısıtılır ve kabinin plenumuna girer(6). Burada hava tavan filtrelerinden geçer(7) ve daha sonra kabine girer(8), kabin bölmesine eşit olarak dağıtılır. Hava daha sonra zemin altından (9) boya tutucu filtrelerden (10) çıkarılır. Daha sonra havanın %10-15’inin dışarıya ihraç edildiği (12) ve kalan %85-90’ın yeniden dolaştırıldığı egzoz odasına girer (11). Fırınlama sırasında kabin içerisine girilmemelidir. Operatör kontrol konsolu üzerindeki anahtarı fırınlamaya ayarlar. Bu doğru pişirme zamanı ile önceden ayarlanmış  olan fırınlama süresini otomatik olarak faaliyete geçirir. Kabin bu faz için sunulan ısıya ulaşır ulaşmaz fırınlama süresi sayacı başlayacaktır.

  • Soğutma devresi

Soğutma fazı ısı ünitesini ve aracı soğutmak için gereken zaman sürecidir. Bu süre fırınlama sürecinin tamamlanmasının ardından otomatik olarak başlar. Bu süre önceden ayarlanır ve bir termostat vasıtasıyla kontrol edilebilir. Brülör veya ısı eşanjörünün üzerinde boya kabini ve tek gövde (monoblock) arasındaki bağlantı kanalına yakın bir sensör konumlandırılmıştır. Termostat ısı ayarı, dış havanın önceden ayarlanmış ısıya soğutmasını olanaksız hale getirecek kadar çok düşükse mevcut bir kronometre/timer önceden ayarlanmış ısıya ulaşılmasa bile soğutmaya ara verecektir. Çalışma devri sprey boyama moduna benzer, öyle ki boyama devresindeki gibi damperler kendilerini otomatik olarak dışarıdan % 100 temiz hava almak üzere konumlandırır. 30 dakika süren kurutma işlemi bittikten sonra kontrol panosu brülörü devreden çıkarır. Pnömatik damper kapanır ve egzoz ünitesi tekrar çalışmaya başlar. Soğutma aşamasında kabin içerisine dışarıdan alınan taze havanın sirkülâsyonu sağlanır. 5 dakika sonunda sistem otomatik olarak kumanda paneli tarafından kendi kendini durduracaktır. Soğutma devresinde çalışırken kabine gelen gücü asla kapatmayınız. Bu fanı durduracak, dolayısıyla yanma odasının uygun soğutmasını önleyecek ve bu nedenle aşırı ısınabilecek ve zarar görebilecektir. Üniteye giden güç sadece fan durduğunda veya mutlaka gerekli olduğunda kapatılabilir.

Yapısı

Oto boyama ve kurutma sistemleri, ısı ünitesi, egzoz ünitesi ve ana kabin olmak üzere üç ana kısımdan oluşur.

1-Hava kanalı çıkış kesiti 9-Fan hücresi 17-Hava kanalı çıkış kesiti izolasyonlu tavan panelleri

2-Egzoz hava kanalı 10- Taze hava ünite şasesi 18-Aydınlatma

3-Egzoz damperi 11-Taze hava ünitesi damperi 19-Tavan filtresi

4-Egzoz fanı 12-Ünite hava girişi 20-Eşanjör

5-Egzoz filtresi 13- Ünite hava girişi 21-Eşanjör ünitesi

6-Egzoz ünitesi şasesi 14-Hana giriş kanalı kesiti 22-Taze hava fanı

7-Kabin ana şasesi 15-Davlumbaz 23-Zemin filtresi

8-Ön fitre 16-Plenum

Kumanda Panosu

Boyama kabinlerinin kumanda panoları farklı kumanda yöntemlerinde yapılabilir. Kabin hakkında bütün veriler, örneğin işlem süresi, anlık işlem isimleri kumanda panosu ekranında görülebilir. Ayar değeri kumanda panosu yardımıyla değiştirilebilir.

Pano, darbe tesirlerine dayanıklı, tamamen kapalı, toz ve rutubet geçirmeyecek şekilde galvaniz sac ve çelik profiller ile imal edilir. Pano, bütün motorlar ve elektrikli cihazlar için gerekli şalterleri ve sigortaları ve gerekli hallerde sinyal lambaları, termik röle, kontaktör ve klemensleri içermektedir. Ayrıca sıcaklık göstergesi ve fırın sıcaklığı ayarlama termostatı ile fırınlama zamanının ayarlanabildiği bir zaman rölesi kontrol panosuna ilave edilmiştir.

  • Isı kontrol ünitesi

Üzerinde alt ve üst sıcaklık değerleri yazan bir komuta ünitesidir. Sıcaklık değerini 0C değerinden ayarlanmasını ve kontrol edilmesini sağlar. Genellikle panonun sol üst köşesindedir. Komut düğmesi basılı tutularak istenen sıcaklık değeri ayarlanır.

  • Zaman rölesi (zaman ayar cihazı)

Kurutma (fırınlama) süresinin ayarlanmasını sağlayan cihazdır. Alt sınır sıfırdır. Üst sınır dakika cinsinden belirtilir. Aradaki bölümleme değişik şekillerde yapılabilir. Boyama işlemi bitiminde kuruma süresi ayarlanır. Kurutma (fırınlama) işlemine başlandığında fırın içi sıcaklığı ayarlanan en üst değere ulaşır. Üst sınıra ulaşınca brülörün çalışması durur. Zaman rölesi çalışmaya başlar. Sıfır değerine gelinceye kadar röle çalışır. Sıfıra ulaştığında bazı fırınlarda uyarı sinyali verir.

  • Zaman sayacı

Boyama ve kurutma kabinlerinin çalıştırıldığı süreyi gösterir. Kiralama yolu ile kullanılan kabinlerin kullanılma süresi zaman sayacından takip edilir.

  • Ana şalter

Kabinin çalıştırılması için gerekli olan enerji kaynağı ile kabin arasındaki devreyi açıp kapatan elektrik anahtarıdır.

  • Voltmetre

Elektrik şebekesindeki gerilim ve akım değerlerindeki değişmeler, elektrik enerjisi ile çalışan cihazlara zararlıdır. Kabinlerde elektronik ve elektrik prensipleri ile çalışan parçalar vardır. Bunların zarar görmemesi için gerilimin kontrol edilmesi gerekir. Bu amaçla panoya voltmetre konulmuştur. Ayrıca elektrik şebekesinden gelen gerilimin ayarlanmasını sağlayan volt seçici şalter de vardır.

  • Klape reset butonu

Kabin içerisinde kullanılan hava basıncı 6 atmosferin altına düşmemelidir. Hava basıncı 6 atmosfer basınca ulaşınca butona basılır. Sonra meydana gelecek düşmelerde klape reset lambası yanar.

  • Aydınlatma anahtarı

Kabin içerisindeki lambaların yakılıp söndürülmesini sağlayan elektrik anahtarıdır.

  • Boyama işlemi anahtarı

Boyama işlemine başlanırken basılan veya açılan anahtardır. Basıldığında boyama sırasında çalışması gereken üniteler uygun şekilde devreye girer.

  • Fırınlama anahtarı

Kurutma (fırınlama) işlemine geçerken basılan veya açılan anahtardır. Basıldığında boyama sırasında çalışması gereken üniteler uygun şekilde devreye girer.

  • Lambalar

Fanların, brülörün çalışıp çalışmadığını gösteren lambalardır.

  • Topraklama hattı

Tüm elektrikle çalışan sistemlerde olduğu gibi fırınlarda da elektrik kaçağının zararlarını engellemek için yapılır.

Damper

Damper, bir selenoid valfin yardımı ile pistona gönderilen havanın etkisi ile açılıp kapanır. Isı ünitesi hava damperi, ısı ünitesi taze hava giriş hücresi altında bulunur. Boyama pozisyonunda kapalı vaziyette bulunan damper temiz hava girişini herhangi bir şekilde engellemez. Boyama pozisyonunda kabine sürekli temiz hava girişi sağlanır. Boyama pozisyonu bitişi ile kabin öncelikle flash off ile içerideki solventi dışarı atacaktır. Flash off bittikten sonra ısı ünitesi hava damperi açılacak ve egzoz ünitesi duracaktır. Damper dışarıdan gelen havayı %80 oranında keserek içerdeki havanın sirkülasyonunu sağlayacaktır. Bu sayede enerji tasarrufu sağladığı gibi içerde oluşabilecek solvent dışarı atılmakta olan %20 hava ile birlikte kabini terk edecektir. Damperin açılıp kapanması, kumanda panelinden gelen sinyali alan selenoid valf komutu ile ısı ünitesi önünde bulunan pnömatik pistonun hareketi sonucu gerçekleşir.

Pis Hava Damperi

Egzoz ünitesi çıkışı ve egzoz bacasının kanalı arasında bulunan egzoz damperi aracılığı ile kabinden çıkan hava miktarı azaltılıp arttırılabilir. Bunun amacı kabin içindeki hava hızı ve basıncının ayarlanmasını sağlamaktır. Egzoz damperinin ayarı montaj sonrasında yetkili teknik servis tarafından yapılmaktadır. Kirli hava damperinin ayarının gereksiz yere değiştirilmesi durumunda kabinde şişme vb. gibi durumlar olabilir. Bu yüzden yetkili teknik servis dışında kirli hava damperi ayarı ile kesinlikle oynanmamalıdır.

Kazan ve Emniyet Termostatı

Emniyet termostatı, brülör ve eşanjör sayesinde ısıtılan havanın, ayarlanan maksimum sıcaklık değerine çıkmasına izin veren ve sıcaklığın risk oluşturacak değerlere çıkması durumunda sistemi komple durduran bir emniyet ekipmanıdır.

Basınç Göstergesi

Kabin iç ve dış basınç farkını gösteren manometredir. Fark basınç göstergesi de denir. Filtre sisteminin kirlendiğini de bildirir. Bazı manometrenin üzerinde sıvı dolu bir kap vardır. Sıvının renk değişimi filtrelerin kirlilik durumunu gösterir.  Kabin içerisinde artı (+) basınç oluşması: İç basıncın yükseldiği durumlar, zemin filtresi veya egzoz filtresi ya da ikisi de dolmuş (tıkanmış) ise bu durum havanın egzoz ünitesi tarafından yeterince emilememesine neden olacaktır. Bu durumda kabin içerisinde sıkışan hava yan duvarlara baskı yapacaktır.  Kabin içerisinde eksi (-) basınç oluşması: Bunun sebebi egzoz ünitesi tarafından kabin içinde emilen havanın, kabine taze hava girişinden fazla  olmasıdır. Ön filtre veya tavan filtrelerinin ya da her ikisinin birden dolmuş (tıkanmış) olmalarından kaynaklanmaktadır. Bu durumda egzoz ünitesi emiş kapasitesinden daha az miktarda hava çekebildiği için kabin içinde vakum etkisi yaratacaktır. Kapı contaları vb. yerlerden dışarıdaki havayı çekmeye zorlanacak ve kabin hava kalitesi bozulacaktır.

Zemin Filtresi

Zemin filtreleri kabinin içinde, boyanacak otomobilin tekerlekleri altına denk gelen yerlerde, ızgaraların altında iki sıra halinde bulunur. Görevi, boya atma sırasında uçuşan boya zerreciklerinin, egzoz fanının kanatçıklarına yapışmasını engellemek ve dış ortama verilen kirli havanın çevreyi kirletmesini önlemektir. Kullanım ömrü kabin içinde atılan boyanın çeşidine, boya tabancasının meme çapına ve boya tabancasının kullandığı hava basıncına göre değişir. Ortalama ömrü 100 saattir. Zemin filtrelerinin değiştirilmesi saatten daha çok göz kontrolü ile yapılır. Filtrelerin üzeri iyice boya kaplandığında ve hava geçirmeyecek hale geldiğinde değiştirilmelidir. Değiştirmek için kabin içinde filtrelerin üzerine denk gelen ızgaraları kaldırılır. Eski filtreler toplanıp atılır ve yeni filtrelerin yeşil yüzleri üste gelecek şekilde serip üzerine ızgaraları yerleştirilir.

Ön Filtre

Ön filtreler kabin temiz hava fanını ve tavan filtrelerini kaba çöp ve tozlardan korumak için konmuştur. Ön filtreler olmadan kabini kullanmayınız. Fanda arızaya sebep olabilir. Genellikle filtreler iki kaset halinde, ısı ünitesinin alt kısmında bulunur. Filtreleri değiştirmek veya temizlemek  gerektiğinde ısı ünitesinin alt kapağı açılarak sürgülü olarak yerleştirilmiş kasetler çekerek çıkarılır.

Egzoz Filtresi

Egzoz filtreleri kabin fanını korumak ve dışarıya atılan pis havanın içindeki boya partiküllerinin çevreyi kirletmesini önlemek için konmuştur. Filtreler olmadan kabin kullanılmamalıdır. Fanda arızaya yol açar. Genellikle filtreler dört kaset halinde ünitesinin içinde bulunur. Egzoz filtreleri temizlenmez ve yıkanmaz. Kirlenip yeterli havanın geçmesini engelleyecek duruma geldiğinde değiştirilir. Ömrü kabin içinde kullanılan boyanın çeşidine ve zemin filtrelerinin gerekli bakımının yapılmasına göre değişir. Maksimum 200 saattir. Filtreleri değiştirmek için, ünitesinin kapağını açıp filtre kasetlerini çekerek kızaklarından çıkarın. Yeni filtre kasetlerini aynı şekilde, yeşil yüzleri birbirine gelecek şekilde kızaklarına sürerek takın.

Üst Filtre

Tavan filtresi olarak isimlendirilen bu filtre, kabinin tavan izolasyon panellerinin altında ikinci bir tavan oluşturacak şekilde ve çerçeveler halinde kabin tavanına yerleştirilmiştir. Görevi, dışarıdan alınan ve ön filtreden geçirilen havanın içinde mikro büyüklüğünde bulunan tozları son olarak tutulması için kullanılır. Kullanım ömrü havanın kabine alındığı ortamın tozsuzluğuna ve ön filtrelerin bakımının zamanında yapılıp yapılmadığına bağlı olarak değişir. İdeal kullanım ömrü 1000 saattir. Değiştirilmeleri dikkatli yapılmalıdır.

Brülör

Brülör, eşanjör içerisinde bir yanma odası meydana getirerek, eşanjör çevresinde ısı oluşturan ve bu ısıyı fanlar vasıtasıyla dışarıdan alınan temiz havayı ısıtmak için kullanan ekipmandır. Eşanjörün içerisine alev püskürten parçadır. Brülör kapasitesi kabin tipine bağlı olarak değişmektedir. Yakıt olarak da mazot, lpg, doğalgaz, vb. kullanılabilir. Brülörün devreye girip çıkması kumanda panosu üzerindeki ısı kontrol cihazının gönderdiği komutlarla olur. Isı kontrol cihazı dışında brülör çalıştırılamaz. Eğer kabin içi sıcaklığı ısı kontrol cihazının tanımladığınız değerinin altında bir sıcaklığa sahipse brülör otomatik olarak çalışır. Kabin içi sıcaklığı tanımladığınız sıcaklık değerine ulaştığında brülör durur. Sıcaklık tanımlanan sıcaklık değerinin altına düşerse brülör tekrar çalışır. Böylece brülör ısı kontrol cihazından aldığı komutlarla kabin içi ısısını yaklaşık 2 derecelik farkla sabit tutar. Brülörün çalışmasını engelleyecek herhangi bir durumda brülör üzerinde bulunan arıza düğmesi kırmızı ışıkla yanar. Bu durumda ilk yapılacak iş yakıt olup olmadığı ve gelip gelmediğini kontrol etmektir.

Eşanjör

Taze hava ısı ünitesinde brülörün alev püskürtmesi ile ısınmış olan eşanjör sayesinde kabin içi sıcaklık istenilen (ısı gösterge cihazında tanımlanan) ısı değerine yükselir. Kullanılan yakıtın temiz olmaması halinde eşanjör içinde kurumlaşma daha fazla meydana gelecektir. Bu durum eşanjörün veriminin düşmesine sebep olacaktır.  Yüksek sıcaklığa dayanıklı Cr-Ni paslanmaz çelik malzemeden imal edilir. Eşanjör içerisinde oluşan patlama, patlama kapağı vasıtası ile sönümlemektedir. Eşanjörün yıllık bakımlarda bir kez komple temizlenerek bakımının yapılması sistemin verimliliği açısından şarttır.

Patlama Kapağı

Brülör çalışmaya başladığında eşanjör içinde ani basınç yükselmesi oluşur. Bu basıncın atılmasını sağlayan hareketli kapaktır. Kapak belli basınç altında açılarak içerdeki basıncı tolere eder.

Emme Fanı ve Egzoz Fanı

Emme fanı kabin içerisine temiz ve yeteri miktarda havayı sevk eder. Egzoz fanı boyama anahtarı açık durumdayken çalışır. Emme fanının gönderdiği, boya tozu ve oluşan partiküllerin dışarı atılması için gerekli emişi sağlayan fandır. Egzoz fanından önce egzoz filtresi yerleştirilmiştir. Fan üzerine, fana zarar verebilecek parçacıkların geçmesini engeller. Her iki fan hareketini genellikle kayış yardımı ile bir elektrik motorundan alır. Kayış kullanılmadan direkt hareket alan fanlar da kullanılmaktadır. Fanlar genellikle 7.5-10 kw gücündeki elektrik motoru ve kayış kasnak tertibatı ile çalışır. Elektrik motoru koruma amacıyla kasa dışına monte edilmiştir. Ayda en az bir kere kabin kesinlikle durur vaziyette iken kontrolü yapılmalıdır, bu olabilecek bir kayış kopmasına karşı önlem almanızı da sağlayacaktır.

Isı Ünitesi

Kabin tipine göre değişen fanlar ile dışarıdan aldığı taze havayı filtre edip (ön filtreler) ısıtarak kabine gönderir. Bu ünite çok farklı yapılarda olabilir. Örneğin, çelik profil kasa üzerine, 1mm galvaniz saçla kaplanmış olup içi 50mm camyünü ile izole edilmiştir. Bu ünite iki ana bölümden oluşur; birincisi ön filtre ve emme fanı, diğeri ise kazan ve brülördür. Kazan ve brülör, kazan ve eşanjör paslanmaz çelik sacdan imal edilmiştir. 150.000-200.000 kcal kapasiteli brülör ile birlikte kabin içerisine verilen havanın ısıtılması sağlanmaktadır. Brülör, motorin, doğalgaz, vb. yakıtlarla çalıştırılabilir. Isı ünitesinin alt kısmına pnömatik güçle çalışan otomatik bir egzoz damperi yerleştirilmiştir. Damper açılıp kapanarak ısı ekonomisi ve kalitesini sağlar.

Egzoz Ünitesi

Kabin içindeki havanın emilerek filtre edilip dışarıya atılmasını ve kabin içi havanın sürekli temiz kalmasını sağlar. Bu ünite çok farklı yapılarda olabilir. Örneğin, ünitenin alt kısmında boya tozlarının tutulmasını sağlayan çapraz yerleştirilmiş kızaklı filtreler vardır. Egzoz fanı filtrelerin üzerine yerleştirilmiş olup kapasitesi 18.000-34.000 m3 /saattir. 7.5-10 kw gücündeki elektrik motoru ve kayış kasnak tertibatı ile çalışır. Elektrik motoru koruma amacıyla kasa dışına monte edilmiştir. Egzoz ünitesinin pis hava kanal bağlantısının bulunduğu yerde basıncı ayarlamak için bir damper vardır. Damper çıkış havasını kontrol eder.

Kabin Grubu

Ana kabin, tavan, duvarlar, taban ve aydınlatma sisteminden oluşur. Kabinler farklı büyüklüklerde yapılırlar. Tavan galvaniz sacdan imal edilmiş özel yalıtım takviyeli sandviç panellerden oluşur. Altta yer alan 18-38 m2 yüzeye sahip filtrelerle beraber bir plenum (hava depolama odası) oluşturur. Bu oda ısı ünitesinden gelen havanın depolanarak düzgün ve eşit hızda tavan filtrelerinden süzülerek tozsuz ve temiz hava olarak kabin içine verir. İç ve dış yüzeyler tamamen statik boya ile kaplanmış olup 50 mm cam yünü ile izole edilmiştir. Paneller bağlantı noktalarından hiçbir ısı kaybına yol açmayacak şekilde monte edilir. Taban için betonarme bir kanal açılır. Kanal Egzoz ünitesine bağlanır, üst kısımda ızgaralar yer alır. Izgaraların altına araç lastiklerinin geldiği hizaya zemin filtreleri  yerleştirilmiştir. Filtreler kullanıcı tarafından kolayca temizlenip değiştirilecek şekilde monte edilmiştir. Aydınlatma, floresan lambalar ile yapılmaktadır. Lamba kasaları kabinin iki yanında açılı olarak tavanın altına konumlandırılmıştır.

Kabinin ön kısmında araç girişi için genelde katlamalı, personel için de bir adet servis kapısı vardır. Kapıların tamamı camlı ve sızdırmazlık özelliğine sahiptir. Boyama pozisyonu sırasında oluşabilecek herhangi bir tehlike durumunda servis kapısından dışarı çıkılabilir. Servis kapısı üzerinde bulunan acil çıkış kilidi içeriden basılarak açılır. Eğer herhangi bir durumdan dolayı operatörün acil bir şekilde kabinden çıkması gerekirse yeşil renkli kapı kilidi butonuna basarak kapının açılmasını sağlayacaktır. Servis kapısı kilidi sadece dışarıdan kilitlenebilme özelliğine sahiptir. İçeriden kilitlenemez. Bu yüzden kabin çalışırken hiçbir maksatla servis kapısı kilitlenmemelidir.

Su Tutucu Filtre ve Hava Regülatörü

Su tutucu filtre, hemen hava regülatörünün altına ya da yanına yerleştirilmiştir. Boya püskürtme tabancasına giden hava içindeki suyu temizlemek için konulmuştur.. Hava regülatörü, kabin içerisine giren tabanca hava hattına sürekli aynı basınçta havanın girmesini sağlar. Genellikle altı (6) atmosfer olan bu basıncın ayarlanmasını sağlayan basınç regülatörü ve manometreden oluşan sistemdir.

Kabini Çalıştırmadan Önce Yapılacak Kontroller

  • Yakıt tankında yeterli yakıt olduğunu kontrol edilir. Yeterli yakıt yok ise ilave yapılmalıdır.
  • Kompresörden gelen hava hattında yeterli basınçta (6 bar) hava olduğunu kontrol edilmelidir. Yeterli basınç yok ise kompresörün çalışıp çalışmadığını, kabine gelen hava hattındaki bağlantıları ve bir kaçak olup olmadığını kontrol edilmelidir. Taze hava ünitesi içerisinde bulunan hava damperinin 6 bar hava basıncına ihtiyacı vardır. 6 bardan daha düşük basınçta hava olduğu durumlarda damper yeterince kalkamayacağından kurutma pozisyonunda dışarıdan fazla miktarda hava emişi yapacak bu yüzden tanımlanan fırınlama sıcaklığına ulaşması dış ortam sıcaklığına bağlı olarak artacaktır.
  • Şartlandırı ünitesindeki su tutucu filtrenin suyu alttaki vanasını açılarak boşaltılır.
  • Fanların, kayışların aşınma ve sıkılık kontrollerini yapılmalıdır. Selenoid valf, pnömatik piston ve damperin çalışma kontrolünü yapılmalıdır.
  • Kirli hava damperinin açıklık konumu kontrol edilmelidir.

Isı Yakıt Deposu ve Hattının Özellikleri

Isı kaynağı olarak farklı yakıtlar kullanılsa da en yaygın kullanılanı motorindir. Motorin yakıt deposuna konulmadan dinlendirilmelidir. Tanka konulurken iyice süzülmelidir. Süzgecin geçirgenliğine çok dikkat edilmelidir. Yakıt içerisindeki pislik ve tortular yakıt borularının ve brülörün tıkanarak arızalanmasına sebep olur. Verimli çalışmasını engeller.

Yakıt depoya konulmadan iyice süzülse de, dinlendirilse de depo tabanında tortu oluşacaktır. Bu tortu, tortu kabında toplanır. Tortu kabı haftada bir mutlaka kontrol edilmelidir. Tortu varsa boşaltılmalıdır. Altı ayda bir depo sökülüp iç kısmı sıcak su ile yıkanarak temizlenmeli ve iyice kurutularak yerine takılmalıdır. Yakıt tankı (motorin) yakıt alt seviyesi brülör seviyesinden aşağıda olmamalıdır. Tank ile brülör arasındaki yakıt hattı gidiş ve dönüş olarak iki ayrı hat olarak çekilir. Yakıt hattında kauçuk esaslı hortum kullanılmamalı, poliproplen veya demir boru kullanılmalıdır. Çünkü kauçuk zaman içerisinde motorin (veya doğalgaz, LPG) tarafından çürütülecek ve çözülecektir. Kopan kauçuk parçaları brülörde arızaya sebep olabilir. Kirli ve sulu motorin tehlikesine karşı motorinden brülöre yakıt gidiş hattının brülöre bağlandığı noktaya 20 litre/saat kapasiteli motorin filtresi konur (Brülör kapasitesine göre  filtre kapasitesi değişebilir ). Filtre haftada en az bir kez temizlenmelidir. Yakıt tankı toz ve havada uçuşan pisliklere karşı kapalı ve dolum ağzı kapaklı olmalıdır. Brülörün hava yapmaması için motorin bitimine yakın motorin takviyesi yapılmalıdır. Motorin seviyesini gözlemleyebilmek için yakıt tankına seviye göstergesi konmalıdır. Motorin biterde brülör hava yaparsa brülör üzerindeki arıza lambası yanar. Bu durumda öncelikle motorin ilavesi yapılır ve arıza lambası söndürülür.sistemin havası alınarak tekrar çalıştırılır.

Ön Filtrelerin Kontrolü

Kabinin içerisine alınan havanın içerisinde bulunan toz, su, yağ ve diğer yabancı maddeler boyama kalitesini direk olarak etkiler. Bu sebeple havanın çok iyi temizlenmesi gerekir. Ön filtre sayısı kabin yapı ve büyüklüğüne göre değişebilir. Ön filtreler üretici firma kataloglarında belirtilen sürelerde bakımları yapılır. Örneğin, 50 saatte bir hava tutularak 100 saatte bir ılık su ile yıkanarak temizlenir. Kullanım ömrü maksimum 200 saattir. Filtre elyafını değiştirmek için, kasetler kızağından çekerek çıkartılır.Kasetlerin iki kenarında bulunan mandallara el ile bastırarak filtre elyafının gevşemesini sağlanır ve elyafı çekerek çıkartılır. Yeni elyaf aynı yöntem ile orta gerginlikte takılır.

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
 Share

  • Bize katılmak ister misin?

    Seni de aramızda görmek isteriz!

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Bu siteyi kullanarak, Kullanım Şartlarını kabul edersiniz.