Jump to content

EDL Nedir? Elektronik Diferansiyel Kilidi (EDL) Çalışma Prensibi


CenGo
 Share

Önerilen İletiler

  • Üye

Araçlardaki elektronik diferansiyel kilidi anlamına gelen EDL, kötü yol koşullarında bile çekişi ve hızlanmayı hızlandırır. EDL sistemi ile rampaların çıkılması daha kolay hale gelir. EDL’ nin tanıtımı hakkında bilgi verecek olursak EDL, ABS ve ESP gibi taşıt hareket sistemlerinden bir tanesidir. Genellikle bu sistemler ile aynı parçaları kullanır. Bazı araçlarda elektronik kontrol sistemi tarafından da kontrol edilen tek başına EDL sistemleri de olabilmektedir.

EDL’ nin gelişimi konusunda günümüzde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir. Son yıllarda otomobil üreten firmalar, araçlarda ABS ve ESP gibi sistemlerin yanında EDL, yani elektronik diferansiyel kilidi sistemlerini de kullanmaktadırlar. Sürücülerin güvenlikleri ve konforlu bir sürüş yapmaları için kullanılan bu sistemler artık birçok araç firmasında uygulanmaktadır.
EDL nasıl çalışır? EDL eski araçlarda patinajı önlemek için kullanılan bir yöntemdi. Bu yöntemde istavroz dişlilerinin farklı hızlarda dönmesi engelleniyordu. Eski sistemlerde sürücü bu sistemi kullanmak istediği zaman devreye sokuyordu. Ancak günümüzdeki araçlarda elektronik kontrol sistemlerinin diferansiyel kilitleme sistemleri ile birleştirilmesi ile bu sistem sürücünün herhangi bir şekilde müdahale etmesine gerek kalmadan, gerekli olan durumlarda kendi kendine diferansiyeli otomatik olarak kendi kendine kilitlemektedir. EDL araçlardaki diğer sistemlerin bilgilerini kullanarak devir farklarını tespit eder ve tekerlek devirlerini normal değerlerlere getirir. Devir dengeleme işlemi de araçlardaki elektro hidrolik kısma sinyal göndermesi ile gerçekleştirilir. Bu sistemde elektronik kontrol birimi tarafından, direksiyonun açısı, araçlardaki tekerleklerin çekiş şekli, yani iki ya da dört tekerli çekişli olması gibi durumlar kontrol edilir. 

Diferansiyel kilidi üç farklı durumda çalışır. İlki araçların düz yoldaki sürüşlerinde çeşitli sebeplerden birisi ile tekerlerin herhangi bir taninde devir artışı gerçekleşire, tekerleklerin hızının eşitlenebilmesi için diferansiyel kilidi otomatik olarak devreye girer ve tekerleklerin momentlerini eşit hala getirir. Diğer durum, araç virajlı bir yolda iken tekerleklerin devir farkının ayarlanması için sistem çalışır. Sistemin çalıştığı son neden ise, özellikle 4*4 sistemi olan taşıtlarda tekerleklerin tamamındaki devir farklılıklarını kapatma işlemidir.

kaynak

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
 Share

  • Bize katılmak ister misin?

    Seni de aramızda görmek isteriz!

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Bu siteyi kullanarak, Kullanım Şartlarını kabul edersiniz.