Jump to content

Elektronik Yakıt Sistemleri


Yönetici
 Share

Önerilen İletiler

  • Ev Sahibi

Elektroniğin ve bu arada bilgisayarların gelişmesi ile son yıllarda elektronik bilgisayar kontrollü yakıt enjeksiyon sistemleri ortaya çıkmış ve hızla gelişmişlerdir. Bugün otomobil üreten ileri endüstriye sahip ülkelerin hemen hepsi bu çeşit yakıt enjeksiyon sistemleri yapmaktadır. Bu sistemlerin çok çeşitli tipleri vardır.

Motronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi

Günümüzde kullanılan mikro bilgisayarların verimliliği yakıt enjeksiyon sistemleri ile elektronik ateşleme sistemlerinin birleştirilmesine imkan sağlamıştır. Böylece, iki sistem için iki ayrı bilgisayar yerine tek bir bilgisayar kullanılarak maliyet azaltılmıştır. Bundan başka, hemen hemen bütün algılayıcılar her iki sistemde de kullanıla bilirler. Bunlarında yalnız bir kere kullanılmaları yeterlidir. Bu şekilde, iki ayrı sistem yerine tek bir sistem kullanılarak maliyet azaltılmış ve güvenilirlik artırılmıştır. Geliştirilmiş olan bu sistem sayesinde maliyetin azaltılması yanında çevre kirliliğine katkı azaltılmış ve otomobilin sürüş rahatlığı da artırılmıştır.

Motronik Yakıt Enjeksiyon Sisteminin Çalışma Prensibi

Bu sistemde kullanılan bilgisayar bir mikro bilgisayardır ve bilgisayarın temel elemanı da bir mikro işlemcidir. Mikrobilgisayar program hafızasına motorun değişik çalışma koşullarındaki çalışmasını belirleyen bütün veriler önceden kaydedilmiş bulunmaktadır. Ayrıca, hafızaya kaydedilmiş bulunan bir çalışma programı hem sinyallerin hafızaya akışını ve hem de algılayıcıların gönderdikleri sinyallerin mikroişlemciye akışını kontrol eder. Mikroişlemci hafızaya kaydedilmiş bulunan değerlerle algılayıcılar tarafından motordan ölçülen değerleri karşılaştırarak motorun herhangi bir andaki çalışma koşullarını hesaplayabilir. Eğer normal çalışma koşullarından sapmalar varsa mikroişlemci yakıt ve ateşleme sistemlerinin bilgisayardaki çıkış katlarına gerekli düzeltme sinyallerini gönderir. Çıkış katları da ateşleme bobinini ve enjektörleri buna göre kontrol ederler.

Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi (Lambda Sondası Kontrollü Bosch K)

Sıkı eksoz emisyon standartlarına uyum sağlayabilmek içi K – Jetronic sistemi biraz geliştirilip Lambda sondası ( oksijen algılayıcı ) ve elektronik kontrol ünitesi eklenmiştir, Ayrıca, eksoz sistemine de üç yönlü ( CO, HC ve NOx gideren ) katalizörlü konverter ( dönüştürücü ) eklenmiştir. Böylece, eksoz gazlarındaki karbonmonoksit ( CO ), hidrokarbon ( HC ) ve azot oksitlerinin ( NOx ) etkili bir şekilde giderilmeleri sağlanmıştır.

Lambda sondası kontrollü K – Jetronic Sistemi

Lambda sondası kontrollü sistem mekanik kontrollü ve sürekli püskürtmeli K – Jetronic sistemine göre karışım oranını çok daha iyi bir şekilde kontrol edebilir. Lambda sondası ve elektronik kontrol ünitesinin yardımı ile yakıt – hava oranı % 0,02 gibi çok küçük bir toleransla kontrol altında tutulabilir.

Temelde Lambda kontrollü sistem K – Jetronic sisteminin aynı olmakla beraber küçük bazı değişiklikler yapılmıştır. Bundan başka, sisteme bir Lambda sondası ( oksijen algılayıcısı ), bir elektronik kontrol ünitesi, bir titreşimli ( frekanslı ) supap ve bir de üç yönlü konverter ( dönüştürücü ) eklenmiştir. Yakıt distribütörü Lambda sondası sistemini de içine alacak şekilde değiştirilmiştir. Bütün bunlardan başka, bazı çalışma koşullarında karışımın zenginleştirilmesini sağlayan röleler de sisteme eklenmiştir.

L - Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi

L-jetronic sistemi zamanı ayarlı enjektörle alçak basınçta ( 2,5 bar ) ve her silindirin emme supabı kanalına aralıklı püskürtmeli bir sistemdir. Emilen hava miktarına motor devrine ve yüküne su ve hava sıcaklığına göre püskürtülmesi gereken yakıt miktarı elektronik bilgisayar tarafından belirlenir.

L-jetronic yakıt enjeksiyon sistemi

Sistemin görevi her silindire o anki çalışma koşuluna göre tam gerekli olan yakıtın püskürtülmesini sağlamaktır. Bunun içinde motorun çalışmasını etki eden bütün etkenlerin dikkate alınması gerekir. Bununla beraber motorun çalışma koşulları genellikle çok çabuk değiştiğinden püskürtülen yakıt miktarının da çabucak yeni koşullara göre değiştirilebilmesi çok önemlidir. Elektronik kontrol sistemi böyle bir çalışma şekli için uygun olan yakıt miktarı en çabuk ve en doğru olarak çalışması ancak elektronik kontrolle sağlanabilir.

Devre şeması yukarıdaki şekilde görülen bu sistemde motorun emdiği hava bir hava ölçüsünden (12) geçer ve buradan alınan bir elektrik sinyali bilgisayara (6) iletilir. Hava akımı ile ilgili başka sinyalde hava kelebeğinin (11) açıklık miktarını belirten hava kelebeği şalterinden (10) alınır.

Motorun su ceketine yerleştirilmiş bulunan sıcaklık müşürü (15) ile termik zaman şalteri (16) ve hava ölçüsü içerisinde bulunan hava sıcaklığı müşüründen (22) ve lamba sondasından (14) gelen sinyallerle distribütörden (17) gelen devir sinyali de bilgisayara ulaştırılır. Bütün bu bilgileri birleştiren bilgisayar o çalışma koşullarında ne kadar yakıt püskürtülmesi gerektiğini belirlerler ve enjektörlerin açık kalma sürelerini ona göre ayarlar. Bu şekilde hız devir ve yüke göre gerekli olan yakıt miktarı tam doğru olarak ayarlanır.

Soğukta ilk hareket durumunda motorun su ceketine yerleştirilmiş bulunan termik zaman şalterinin (15) kumandası ile soğukta ilk hareket enjektörü (8) açılarak ama manifolduna ek yakıt püskürtür ve soğukta ilk hareket için gerekli olan zengin karışımın motora gitmesini sağlar. Her silindirin emme supabı kanalına yakıt püskürten enjektörlerin açılma sinyalleri bilgisayardan gelir.

Enjektörlerin hepsi aynı anda ve krank milinin her devrinde bir kere olmak üzere açılarak beraberce yakıt püskürtürler. Bu şekilde bir silindire gerekli olan yakıt iki kerede püskürtülmüş olur. Yakıt püskürtülürken emme supabının kapalı olmasının bir sakıncası yoktur. Çünkü motor çalışırken yakıtın supap kanalında bekleme süresi çok kısadır.

K - Jetronik Yakıt Enjeksiyon Sistemi

Bosch K – Jetronic sistemi sürekli püskürtme şeklinde çalışan mekanik kumandalı bir yakıt enjeksiyon sistemidir. Motor çalıştığı sürece enjektörler emme supabı kanallarına sürekli olarak yakıt püskürtürler.

Püskürtülen yakıtın miktarı motorun emdiği havanın miktarına bağlıdır. Karışım kontrol ünitesi, motorun emdiği havayı ölçer ve sonra silindirlere uygun miktarda yakıt püskürterek karışım oranını istenilen değerde tutar. Karışım oranının sürekli olarak kontrol altında tutulması bütün çalışma koşullarında motordan en yüksek performansın ve en iyi yakıt ekonomisinin elde edilmesini ve eksoz emisyonunun düşük olmasını sağlar.

Çalışması yakıt depodan bir elektrikli pompa ile emilir ve yakıt akümülatörü ile filtreden geçtikten sonra yakıt distribütörüne basılır. Hava ölçme ünitesi motorun emdiği havayı bir hava akımı algılama plakası ile ölçer. Hava akımı algılayıcı plakasının Ventüri içindeki hareketi bir kol aracılığı ile yakıt distribütörünün yakıt ayar planjırına iletilir. Yakıt ayar planjırının hareketi yakıtın geçiş delikleri büyütülüp küçültülerek enjektörlere giden yakıt miktarı azaltılıp çoğaltılır.

Sistemin ana parçaları elektrikli pompa, yakıt akümülatörü, filtre, karışım ünitesi (yakıt distribütörü ve hava ölçme ünitesi),kontrol basıncı regülâtörü (ısınma süresi kontrol regülâtörü) ve enjektörlerdir. Soğukta ilk hareket sağlayan yardımcı üniteler ise soğukta ilk hareket enjektörü, termik zaman şalteri, kontrol basıncı regülâtörü (ısınma süreci kontrol basıncı regülâtörü) ve yardımcı (hızlı rölanti) supabıdır.

kaynak: Otomotiv Elektroniği Ders Notu "Öğr. Gör. Adem ÇALIŞKAN"

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
 Share

  • Bize katılmak ister misin?

    Seni de aramızda görmek isteriz!

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Bu siteyi kullanarak, Kullanım Şartlarını kabul edersiniz.