Jump to content

ESP Nedir? Nasıl Çalışır ve Ne işe yarar? ESP çalışma prensibi


CenGo
 Share

Önerilen İletiler

  • Üye

Elektronik Denge Programı (Electronic Stability Program) tek başına çalışan bir sistem değildir. Kilitlemeyi önleyen fren sistemi ve patinaj önleme sistemi ile beraber çalışmaktadır. Bir araçta ESP sistemi var ise o araçta ABS ve ASR sistemleri de mevcut demektir.

ESP’ nin tanıtımı. ESP birçok parçadan oluşan bir sistemdir. Bu parçaları kısaca belirtelim. Teker hız algılayıcıları diğer sistemlerde olduğu gibi ESP sisteminde de kullanılmaktadır. Araçların tekerlerinde ayrı olarak bulunan ve hızını ölçen cihazlardır. Direksiyon açısı algılayıcısı araç sürücüsünün hangi yöne gitmek istediğini algılar ve aracı o yöne doğru gitmesini sağlar. Yanal hız algılayıcı cihazlar ise aracın doğrultusundan ne kadar saptığını ESP sistemine bildirir. ABS hidroliği ve fren basıncı algılayıcı, araçların ani durmalarında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen parçalardır. 
Elektronik kontrol sistemi ise, tüm bu algılayıcılardan gelen bilgileri değerlendirip kısa sürede ESP sistemini devreye sokmaktadır.

ESP’ nin gelişimi konusunda ilk olan firma Mercedes’tir. Elektronik denge sistemini ilk olarak Mercedes firması araçlarında kullanmıştır. 1995 yılında bazı modellerine opsiyonel olarak bu sistemi uygulamıştır. Daha sonraki yıllarda diğer firmalar da araçlarında bu sistemi kullanmaya başlamışlardır. Özellikle son model araçların birçoğunda elektronik denge programı sistemi bulunmaktadır.

ESP nasıl çalışır? ESP, araç sürücülerinin araçları sürerkenki hareketleri ve aracın bu isteğe olan davranış şekli bu sistem tarafından kontrol edilir. Bu iki durum arasında bir dengesizlik oluşursa, yani sürücünün araçtan beklentisi ve aracın buna tepkisi farklı olursa sistem devreye girer.

Bu sistemin çalışmasını bir örnekle belirtebiliriz. Örneğin araçla seyir halinde iken önünüze çıkan bir engel nedeniyle frene bastığınızda ya da direksiyonu çevirdiğinizde arabanın burnu düz bir şekilde kaymaya başlar, direksiyon çevirseniz bile araba istenilen yöne gitmeyecektir. Sistemin çalışma mantığı gereği, teker hız algılayıcıları, ön tekerleklerin kontrol çıktığını fark ederler, ESP sistemindeki algılayıcılar ise aracın gitmek istediği taraf ile sürücünün gitmek istediği taraf arasındaki farkı tespit eder. Sürücü sol tarafa gitmek istiyorsa sol arka tekere fren uygulanır aracın düz bir şekilde gitmesi sağlanır.

kaynak

Yorum bağlantısı
Sitelerde Paylaş

Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap
 Share

  • Bize katılmak ister misin?

    Seni de aramızda görmek isteriz!



×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Bu siteyi kullanarak, Kullanım Şartlarını kabul edersiniz.